BERKAWAN DENGAN EX, BOLEH ATAU TIDAK?

lama tak update. serious tak up to date. 

shit demmit sem 3 ni. busy nak mampuih. dari isnin nak ke jumaat tu, ya allah lamanya lahai.

sooooooooooo, based on pengalaman. (kah mcm banyak pulak)
BERKAWAN DENGAN EX AFTER BREAK. BOLEH ATAU TIDAK? 

pada aku dua-dua ada pros and cons. 

lets see kalau boleh.
1) kau hilang dia as boyfriend/girlfriend. tp kau tak hilang dia as kawan.
2) kau dapat kawan yg dah kenal baik buruk kau. 
3) tak putuskan silaturahim which is dosa weh. sapa nak jawab kat padang mashar nanti. hm hm.
4) tambah kawan. 

tak boleh.
1) sebab nanti ada bibit bibit cinta tu muncul balik.
2) orang cakap kau belom move on sebenarnya.
3) kau still mcm terikat dengan dia. 

haaa, pada aku, aku cakap boleh lah apasal plak tak boleh.
aku kawan je dengan ex aku. elok je.
 cuma pandai pandai lah kau letak syarat.

contohnya,
kau ex dia. tapi kau jeles dia kawan dengan lelaki/perempuan lain.
de heck? sedar atau tidak sebenarnya kau tu cemburu buta tahap gaban punyaaa.
eh takpe kalau kau jeles kau diam. tp jenis kau, kau jeles yang kau pegi mention dekat dia.
ehhhhhhh, kenapaaa begituuu. 
so aku sarankan, kalau nak kawan dgn ex. kau mention awal awal.
'weh, kte dah tkde pape. so, aku ada life aku. kau ada life kau. kite kawan je.'

next example.
dia ex kau. dia nak keluar ni ngn kawan kawan dia.
pastu kebetulan kau call dia.
kau/dia - 'hai.'
'hai'
'tengah buatpe ni?'
'hmmm nak keluar. kenapa?'
'haa keluar? dengan sape? pergi mana? bila? nak ikot boleh?'
de fuck kau tetibe naik pangkat jadi polis pencen pulak. 
kau ingat kau sapa nak control dia lagi. 
ish, kalau gini aku pon tknak kawan balik ngn ex aku.
so solution nya, kau pandai2 la bagi dia ruang dan peluang utk menikmati zaman kesinglean dia.

next one.
ex kau. 
dia/kau - 'eh kau ni kenapa doh.'
'awak cakap saya bodoh? seriously? sampai gila. dulu awak xmacam ni pon. awak xpenah panggil saya bodoh. tak pernah maki saya.'
OMG OMG OMG.
kau faham tak skrg kau ni cuma kawan?
KAWAN.
which means, kau sama taraf dengan kawan kawan dia yg dia selalu carutkan tu.
so tak payah nak touching lebih lebih please.
kau kalau nak truskan kawan ngn ex kau. 
kau follow the flow. kalau dia carut, kau carut balik.
kalau dia maki, kau maki dua kali ganda.
tp please, jangan emo. dia dah tk kuasa nak pujuk kau.

k last one (which means aku dah kering idea) haha
ex dan kau.
masa bercinta, semuanya indah kan. 
janji, 'awak nanti kalau kite kawen, kite pergi honeymoon dekat dalam laut china selatan boleh?'
'boleh sayang, apa aja untukmu.'
janji, 'b, kalau kite break, b nak tunggu baby lagi tak?'
'ish, apa tanya mcm ni. mesti lah tnggu sampai baby terima b balik :')'
janji, 'papa janji dekat mama, tengok tangan ni, papa janji, papa akan kawen dengan mama nanti.'
uhuk uhuk.
aku pon mengaku aku ada jugak lah buat janji janji palsu ni semua (tapi aku tk guna PAPA MAMA!!!!) 
tapi kalau kau dah break up dengan dia, kau tlg lah fikir rasional.
kau tak payah nak ungkit balik janji janji dia dgn kau.
tak payah lah bodoh.
rimas laaa. 
benda pasal janji ni, valid masa korang in a relationship je.
lepas korang break, janji ni break jgk laa. 
sama mcm perjanjian kerja korang. bila korang berhenti, tamat lah perjanjian tu. 
paham tak rules kehidupan yg simple ni?
yang kau nak pergi tadah lagi janji janji ex kau ni kenapaaaa.
kau nanti jadi annoying.

aku pon kawan dengan ex aku. tapi kau tau limit dia.
relationship dah berubah dari couple to friend.
so kena pandai adjust diri sendiri. 

*nota kaki - cerita ini hanya rekaan semata. tiada kene mengena dgn yang hidup atau mati :)